Elektromobily: Ekológia výroby a recyklácia akumulátorov pri elektromobiloch

Pri výrobe samotného elektromobilu je nárok na spotrebu energie a materiálov veľmi podobný tomu, ako sa vyrábajú milióny bežných áut. Aj elektromobil ma kolesá, hliníkovú alebo oceľovú karosériu, sklá, povinnú bezpečnostnú výbavu (airbagy a elektronika) a plastovú palubnú dosku. Akonáhle sa ale pozrieme pod prednú kapotu, už tu možno nájsť niekoľko rozdielov. Kým malé mestské konvenčné auto má jednoduchý motor, pri luxusných značkách je to hotové majstrovské dielo, čo sa týka počtu dielov a ich súčinnosti.

Elektromobil má pod prednou kapotou  jednoduchý elektromotor – odliatok hliníka, v ktorom je navinutá meď, stator, rotor. Okrem toho, obrazne povedané, už len kopu káblov a elektroniku. Všetko vzácne kovy recyklovateľné takmer na 100 percent. Výroba batérie je potom jediná väčšia záťaž na úkor elektromobilu.

 

Samotná prevádzka elektromobilu je už nepochybne čistejšia. Žiadna výmena oleja, sviečky, filtre, úniky kvapalín do pôdy. Netreba ani raz za čas meniť zložité diely ako spojka a zotrvačník, prepálený katalyzátor. Všetky tieto diely treba okrem výroby zabaliť, uskladniť, prepraviť a pri každom z úkonov sa spotrebúva energia (opäť nepriame emisie). Zhodné s iným autom sú len peľový filter (papierový odpad), brzdová kvapalina a chladiaca kvapalina. Tie sa však nemenia každý rok, ale iba raz za pár rokov. Na distribúciu elektriny nám stačí zaparkovať k najbližšej elektrickej zásuvke na 220 V. Nikto nemusí štartovať cisternu, aby nám elektrinu priviezol. Netreba ani klimatizovať vysvietenú predajňu, ktorá spotrebou energie mohla poslúžiť na nabitie batérií.

Elektromobil doslúžil, čo s ním?

Auto na batérie je z pohľadu dlhoročného užívania podobné tomu spaľovaciemu. Väčšina populácie planéty nové auto po niekoľkých rokoch chce vymeniť za novšie. Okrem technológií, výkonu, pohodlia už jednoducho ľudská bytosť chce niečo nové. Reálne tak mnoho ľudí má nové auto 3 – 4 roky a potom ho vymenia za nové. Iná skupina majiteľov si ho ale nechá možno 10 rokov. Aj to je čas, počas ktorého bude aj ten najstarší elektromobil z hľadiska spoľahlivosti na tom o svetelné roky lepšie ako spaľovací kolega v garáži.

Samotná batéria prvých generácií elektromobilov bude v tom čase mať výrazný pokles, no jej výmena nebude rentabilná pokiaľ auto dokáže plniť to, s akým zámerom bolo vyrobené. Jazdiť krátke trasy po meste a okolí. Vďaka širokej sieti rýchlo-nabíjacích staníc sa tak dá aj s postupne znižovanou kapacitou batérie žiť s minimálnymi kompromismi. Za tie roky sa totiž auto na prevádzke a cene nabíjania už dávno samo zaplatí, čo o aute na benzín a naftu neplatí. Nuž a keď sa batéria po mnohých rokoch služby v aute dostane do stavu, že jej kapacita neposkytuje potrebný dojazd? Napríklad automobilová spoločnosť Nissan používa takto znehodnotené batérie v Japonsku na osvetľovanie ulíc. Z batériových článkov vyskladá jednu veľkú batériu a vie ňou napájať celé štvrte alebo lokality, ktoré zasiahlo zemetrasenie a je bez prúdu. Celkom dobrý nápad, čo myslíte? A v čase, kedy aj tu už batéria nebude postačovať, príde na rad samotná recyklácia. Batéria má kovový obal, ktorý možno úplne recyklovať a použiť. To isté platí aj o kábloch v nej. Toľko kritizované prvky ako napr. kobalt sa dajú z batérie dostať a znovu použiť zhruba z 95 %.

Páči sa ti?